Design et smykke med emballage:
Efter mange overvejelser har jeg valgt at lave en kongekæde, der jeg syntes det kunne være udfordrende samt spændende, derudover har jeg valgt temaet viking for en dag. Derfor vil det være oplagt, med en kongekæde der vikingerne brugte det som smykke.
Det har været rigtigt svært der det første gang jeg lave sådan noget, men samtide syntes jeg det har været utrolig lærerrigt. Jeg har lært en teknik som jeg absolut vil arbejde videre på i fremtiden og udbygge videre med at andre processer og teknikker.
Det første jeg gjorde var at skære små ringe ud af bronze:
Jeg syntes at det var utrolig svært at skære små ringe ud på 5mm i diameter, der savens klinge blev meget hurtigt slidt og skulle udskiftes jævnligt.
Næste led i processen var at samle ringene, hvilket var noget nemmere og meget sjovere at arbejde med:
Luk 2 ringe (grå). Sæt 2 ringe (gul) i de lukkede ringe og derefter 2 ringe (grå) i de 2 foregående (gul).
Sæt 1 ringpar (grå) i det foregående (gul) og derefter endnu 1 ringpar (gul) i det foregående ringpar (grå)
|
Det færdigt produkt ser således ud:
Derudover har Adem og jeg lavet et videoklip som illustrere tydeligt hvordan man skal lave en kongekæde.Videoklippen viser tydeligt alle elementer af arbejdsprocessen samt de værktøjer som skal benyttes http://www.youtube.com/watch?v=DRoPBKQqiDY.
Som Emballage har jeg valgt, en vikingepung som led i temaet viking for en dag.
Da vikingerne ingen lommer havde i deres tøj,brugte de læderpunge, til at opbevare deres ting i.
Pungene kunne varierer i størrelse, pungene hang fra et bælte eller en snor, de havde rundt om livet.
Læder var meget brugt fordi det var holdbart og ikke så nemt gik i stykker, når de skulle ud på togter, for at plyndre eller handle. Der var ingen symaskiner i vikingetiden så alt syning foregikmed håndkraft.
Materielbrug:
Læder, Sytråd, målebånd, syl, saks, synål til læder.
Pung 1:
Klip et rundt stykke læder eller ikke for tykt skind, Lav cirkelen tilstrækkelig stor.
Lav huller langs kanten med en syl, saks kan også bruges.
før en snor langs hullerne og stram til.
Undervisningsplan Studieopgave2
Tema: Viking for en dag.
Fag:
Sløjd
Kan også bruges tværfagligt i:
Natur/Teknik, Historie og Religion.
Klassetrin
5-6. Klasse
Lav en kongekæde.
Deruodover kunne man lave en tur til vikingelandsbyen som led i temaet.
Uge1
Eleverne introduceres i projektet " Viking for en dag". Under introduktionsforløbet vil der blive brugt powerpointpræsentation samt videoklippen som motivationsfaktor, som viser en hurtigt gennemgang af hvordan man laver kongekæden. Derudover vil jeg også komme historisk inde på vikingetiden. Jeg mener introduktionsdelen er meget væsentligt, fordi at eleverne derefter kan arbejde struktureret og se hvordan forløbets gang udmunder sig i sidste ende.Derudover får de også et indblik i hver enkelt proces af forløbet.
Uge2
eleverne går igang med det håndværksmæssige arbejde dvs. enten starter de med at lave en kongekæde eller en vikingepung. Samtide vil jeg går rundt og hjælpe til hos de elever som har svært ved at komme igang.
Uge3
eleverne arbejder selvstændig med deres kongekæde/ vikingepung.
Uge4
eleverne skal være færdig med deres kongekæde/vikingepung.
Uge5
Tur til vikingelandsbyen, hvor eleverne kan se og føle hvordan vikingerne har levet. Vikingelandsbyen vil give eleverne, et intryk af hvor hårdt en vikinge hverdag har foregået i forhold til vores moderne tidsalder.
Uge 6
Sidste uge evauleres emnet, det vil jeg gøre ved at spørge eleverne om forløbet og hvad de har fået ud af det?
Samt hvad kunne vi gøre anderledes til næste gang?
Uge1
Eleverne introduceres i projektet " Viking for en dag". Under introduktionsforløbet vil der blive brugt powerpointpræsentation samt videoklippen som motivationsfaktor, som viser en hurtigt gennemgang af hvordan man laver kongekæden. Derudover vil jeg også komme historisk inde på vikingetiden. Jeg mener introduktionsdelen er meget væsentligt, fordi at eleverne derefter kan arbejde struktureret og se hvordan forløbets gang udmunder sig i sidste ende.Derudover får de også et indblik i hver enkelt proces af forløbet.
Uge2
eleverne går igang med det håndværksmæssige arbejde dvs. enten starter de med at lave en kongekæde eller en vikingepung. Samtide vil jeg går rundt og hjælpe til hos de elever som har svært ved at komme igang.
Uge3
eleverne arbejder selvstændig med deres kongekæde/ vikingepung.
Uge4
eleverne skal være færdig med deres kongekæde/vikingepung.
Uge5
Tur til vikingelandsbyen, hvor eleverne kan se og føle hvordan vikingerne har levet. Vikingelandsbyen vil give eleverne, et intryk af hvor hårdt en vikinge hverdag har foregået i forhold til vores moderne tidsalder.
Uge 6
Sidste uge evauleres emnet, det vil jeg gøre ved at spørge eleverne om forløbet og hvad de har fået ud af det?
Samt hvad kunne vi gøre anderledes til næste gang?
Formål
Formålet med forløbet er at eleverne hver især laver en smuk og funktionel Kongekæde og vikingepung og at de i processen bruger almindeligt håndværktøj og arbejder med formgivning, æstetik.
Formål i Fælles Mål
Formålet med undervisningen i sløjd er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der knytter sig til skabende og håndværksmæssig fremstilling. De skal udvikle færdigheder i at formgive og fremstille ting, der har æstetisk og funktionel værdi, samt blive i stand til at forstå samspillet i processen fra ide over planlægning til udførelse.
Stk. 2. Elevernes fantasi, glæde ved at skabe, eksperimenterende og vurderende holdning udvikles gennem fordybelse i den praktiske produktfremstilling for herigennem at styrke oplevelsen af tillid til egne muligheder.
Stk. 3. Eleverne gøres fortrolige med historiske og nutidige teknologier samt områder som arbejdsmiljø, miljø og ressourcebevidsthed. Derved bidrager faget til deres forståelse af samspillet med vor fysiske omverden og naturen. Eleverne opøves i samarbejde, medbestemmelse og medansvar gennem en arbejdsform, hvor dialog og samarbejde er en del af undervisningsmiljøet.
Kongekæde Hvad skal du bruge:
Vi har lavet en Videoklip, som vi har sat ind på Youtube. Videoklippen viser udførlig hvad der skal bruges af værktøj samt hvordan processen trin for trin skal udføres. Derudover vil eleverne også få udleveret et stykke papir, som viser hvordan ringerne skal sættes sammen.