Studieopgave 1: Knaster & Knuder
Undervisningsforløb for materieldesign :
Vores undervisning tag udgangspunkt i at eleverne få udleveret et bræt som de skal arbejde på. Vi stille krav til eleverne omkring udformning af brættet. De skal lave en bogstav ud af et bræt og måden de udformer bogstaven på er frit stillet. Vi har et krav til projektet, der skal være en ide bagved bogstaven dvs. Før man går i gang skal man tegne eller skrive sin processen. Derfor er det meget vigtigt at introducere eleverne rigtigt godt omkring opgavens egentlig formål.
Et af de væsentligste mål for undervisningen er, at eleverne i løbet af perioden tilegner sig en bred viden omkring de håndværksmæssige redskaber. En viden som sætter dem i stand til afprøve disse redskaber og derudfra også hvordan og hvorledes de kan benyttes. En mulig 4 ugers undervisningsplan kunne se således ud. Derudover vil vi fremlægge opgaven således at børnene har fri tøjler mht. Kreativiteten i opgaven.
Klassetrin: 5,6 klasse.
Arbejdsformen: Tavleundervisning, Selvstændigarbejde i makker par.
Uge | Dato | Tema/mål | |
1 | 01/11/10 | Introduktion til opgaven, arbejd i makkerpar. udvikle en analyserende, eksperimenterende, undersøgende og problemløsende tilgang til materialebearbejdende designprocesser og produkter, | |
2 | 07/11/10 | selvstændig arbejd i makkerpar. strukturere læring med udgangspunkt i egne håndværksmæssige, udtryksmæssige og teoretiske færdigheder, | |
3 | 14/11/10 | Selvstændig arbejd i makkerpar. kommunikere visuelt og formidle håndværksmæssige, skabende og analytiske processer, | |
4 | 21/11/10 | afslutning af emnet, fremlæggelse af projekterne. |
Rammefaktorer:
Et område da meget vigtigt, at skabe de rette ramme for eleverne. Hvilket vil øge deres arbejd det vil primært foregår i sløjdlokalet.
Elevforudsætninger:
Forudsætningerne er anderledes for hvert enkelt elev, derfor skal undervisningen også tilrettelægges så den tilgodeser alle elever.
Didaktiske overvejelser
Formål med undervisning
Formål med undervisning er at give eleverne et indblik i håndværksmæssigværktøj, derudover udvikle deres kreative sans ved at de kan udforme opgaven selv.
Fælles Mål
a)varetage og medvirke til udvikling af undervisning i sløjd, håndarbejde og materiel design,
b) udvikle en analyserende, eksperimenterende, undersøgende og problemløsende tilgang til materialebearbejdende designprocesser og produkter,
c) kommunikere visuelt og formidle håndværksmæssige, skabende og analytiske processer,
d) strukturere læring med udgangspunkt i egne håndværksmæssige, udtryksmæssige og teoretiske færdigheder,
b) udvikle en analyserende, eksperimenterende, undersøgende og problemløsende tilgang til materialebearbejdende designprocesser og produkter,
c) kommunikere visuelt og formidle håndværksmæssige, skabende og analytiske processer,
d) strukturere læring med udgangspunkt i egne håndværksmæssige, udtryksmæssige og teoretiske færdigheder,
CKf´er
Faglige genstandsområder
a) Færdigheder i at planlægge, udføre og dokumentere forskellige designprocesser.
b) Kundskaber om og færdigheder i konkrete, materialebaserede designprocesser i fagdidaktisk belysning.
c) Kundskaber om og erfaringer med det praktiske arbejdes betydning for læring og alsidig dannelse.
d) Kundskaber om praktisk-eksperimenterende arbejdes betydning for designprocesser.
e) Færdigheder i at analysere, vurdere og evaluere arbejdsprocesser og produkter.
f) Relevante håndværksmæssige færdigheder i relation til folkeskolefagene sløjd og håndarbejde samt materiel design.
g) Metoder og samarbejdsformer, der udvikler elevers innovative kompetencer
b) Kundskaber om og færdigheder i konkrete, materialebaserede designprocesser i fagdidaktisk belysning.
c) Kundskaber om og erfaringer med det praktiske arbejdes betydning for læring og alsidig dannelse.
d) Kundskaber om praktisk-eksperimenterende arbejdes betydning for designprocesser.
e) Færdigheder i at analysere, vurdere og evaluere arbejdsprocesser og produkter.
f) Relevante håndværksmæssige færdigheder i relation til folkeskolefagene sløjd og håndarbejde samt materiel design.
g) Metoder og samarbejdsformer, der udvikler elevers innovative kompetencer
Vi startede med at finde træstubbe som vi mente vi kunne bruge. Så kom vi med forskellige ideer og blev så enige om en ide. Først tog vi bakken af træstubben med en fil, og høvlede den helt ren. Så tog vi en ryste pudser og brugte den i omtrent en halv time indtil den så helt hvid ud.
På billedet kan man se at vi bruger ryste pudseren.
Vi blev enige om at finde halvdelen af træstubben, for man skulle både sidde og have noget at støtte sig på.
Dernæst skulle vi finde hullerne til rundstokken. Vi blev enige om at bruge 6 rundestokke og de skulle sidde skråt i træstubben sådan så de var til at støtte på. Til at borde med, brugte vi en bordsving til 6 huller og der skulle bordes ca. 3.5 cm i hvert hul. Mellem hvert hul var der 6 cm.På billedet kan man se at vi måler rundstok hullerne
For at sætte rundstokken i skulle vi bruge noget lim. Eftersom at vi valgte 6 rundstokke havde vi tænkt på at den først (den første til højre på billedet) skulle være 15cm, den næste skulle være 25cm og den tredje skulle være 30cm. Så forsatte vi med at sætte en 30cm, 25cm og 15cm.
På billedet kan man se at vi har limet rundstokken påTil sidst manglede vi bare noget man kunne læne ryggen op ad, og vi tænkte på at bruge noget hårdt garn. Vi fandt noget hårdt garn og kørte det zig zag i mellem rundstokken. Vi fik så det problem, at der ikke var nok garn i samme farve. Vi blev da enige om at bruge en anden farve også.
På billedet kan man se at vi førte garnet igennem og imellem rundstokken.
Ide og udvikling
”Knaster og knuder” er sammenhængen mellem to ting der har til opgave at forbinde to fag. Målet med det, er at koble håndarbejde og sløjd sammen og bruge viden fra de to fag og dermed skabe noget produktivt.
For at finde ud af hvilket produkt vi ville lave benyttede vi egentlig kædeteknikken som bygger på et tilfældighedsprincip om associationen mellem ord. I gruppen havde vi den ide at vores produkt skulle være resultatet af noget træ og noget garn. Vi ville finde på noget der kunne bruges i hverdagen. Noget som en hver person kan bruge og derfor tænkte vi på at lave en lille læne stol.
Design processen
Vi havde i tankerne at den stol vi skulle lave skulle minde om moderne design dog bare i sin primitive form, selvom de to ting står i kontrast til hinanden. Det skulle egentlig ligne en lænestol, ægget, fra Arne Jacobsen. Det er også derfor stolen ikke har et højt ryg læn.