Studieopgave 3.

Studieopgave 3.
Hvad er bæredygtighed for mig?
Bæredygtighed er et essentielt spørgsmål, for menneskehedens fremtidige benyttelse af jordens ressourcer. Fordi jordens ressourcer vil slippe op en dag, derfor er det vigtigt at vi som mennesker er opmærksom på det opstående dilemma som vi selv har skabt. Som fremtidige lærer mener jeg at det vigtigt, at tage emnet bæredygtighed op overfor eleverne.  Men hvad er bæredygtighed
[1]Bæredygtighed er et udtryk for en eller en slid på naturgrundlaget. I princippet kan man forestille sig, at kan udnytte naturen med 100% bæredygtighed. I den modsatte ende af skalaen findes teknologier og kulturer, som nedslider naturen i en grad, så de hele tiden må flytte for at finde nye ressourcer. Som eksempler kan man nævne (ved hjælp af flussyre) eller masseturisme.
Bæredygtighed er også en økonomisk, social, etisk og økologisk synsvinkel, der er ret kontroversiel. Ifølge den er det hensigten at strukturere civilisation og menneskelig aktivitet på en måde, så man på den ene side kan efterkomme samfundets og borgernes behov og udfoldelsestrang i nutiden, mens man på den anden side bevarer og de naturlige . Planlægning og handling skal have som mål at fastholde disse idealer ind i al fremtid. Bæredygtighed berører derfor alle niveauer fra det lokale kvarter til kloden i sin helhed.
Vi mennesker i vesten, tænker i de fleste tilfælde ikke over alt det materielle vi tilegner os og derefter bare smider ud og køber noget nyt. I verdenshistorien har der ikke været noget fortilfælde for alt det forbrugerspild som finder sted i dag. Men det kan vores jordklode ikke holde til i længden, derfor er det vigtigt med bæredygtighed og nye måder at tænke på.  Der også en række projekter i gang, men er det nok. Nej mener jeg vi må starte helt fra barnsben af dvs. I skolen og det burde være en del af den obligatoriske undervisning. Det vil sætte sig fast hos eleverne mener jeg, dermed måske også i deres voksenliv.  Et af de steder, som har udviklet undervisningsmaterielle til elever, er Vest forbrænding. Vest forbrænding er et interessant sted hvor bæredygtighed er i højsæde. 
KommuneserviceVestforbrænding støtter kommunerne i en række aktiviteter inden for affald og genbrug.  Bl.a. er vi med til at drive kommunale genbrugsstationer og forskellige indsamlingsordninger som kuber til glas og papir.
Vi har 21 ordninger og aktiviteter, som vi administerer på vegne af  vore 19 ejerkommuner. I 2009 gik der i alt 511.000 tons affald gennem disse ordninger.
Forbrænding Vores anlæg til forbrænding er landets største. I 2009 brændte vi 520.000 tons husholdnings- og erhvervsaffald fra omkring 875.000 borgere og 60.000 virksomheder i vores ejerkommuner.
El og varmeVed forbrændingen producerer vi elektricitet til ca. 80.000 husstande og fjernvarme til ca. 75.000 husstande. I 2009 producerede vi 1.170.000 MWH varme og 254.000 MWh elektricitet.
Via vores eget fjernvarmenet leverer vi varme vore kunder i Gladsaxe, Herlev og Ballerup. Den overskydende fjernvarme sælger vi i dag til de store fjernvarmesystemer i København og på Vestegnen. 
ForbrugertjenesteEndelig rådgiver vi om korrekt affaldshåndtering, og vores forbrugertjeneste afholder kurser for skoleelever.I 2009 modtog vi 11.000 besøgende på anlægget i Glostrup og på de 24 genbrugsstationer i ejerkommunerne.[2]


Vestforbrænding udvikler i øjeblikket et aktivt og kreativt undervisningsredskab - ”Elevernes løsning”. Redskabet kan ses som et cooperativt læringsredskab hvor der er særligt fokus på at eleverne arbejder handlingsorienteret med affaldshåndtering i skolerne og i lokalområdet.
Elevernes løsning 
Er forskellige undervisningsforløb opdelt i 4 faser; se, find, gør og kan fasen. Til hver fase er der udviklet metodekort. Metodekortene fører eleverne igennem en proces, hvor de får øje på et problem, forsøger at finde en løsning, får herefter at kunne handle på det. Metodekortene hjælper eleverne til at arbejde kreativt indenfor en struktureret ramme.
Undervisningsforløb til alle klassetrin
I højre side kan du finde forløb til alle klassetrin tilpasset trinmålene i folkeskolen. Redskabet kobler virksomhed og skole i et samarbejde med f.eks. kommunen. Undervisningsforløbene tager udgangspunkt i at se affald som en ressource, noget der kan genbruges og samtidig give eleverne mulighed for at se på forskellige genbrugsløsninger.
Lærerens rolle
Læreren skal støtte eleverne i at komme igennem faserne uden at give eleverne løsningerne på forhånd. Det er en god ide hvis lærerne får afprøvet nogle af metodekortene selv for at få en fornemmelse af processen. Vestforbrænding tilbyder lærerne gratis viden om genbrug, affald og miljø, et besøg på genbrugsstation eller besøg på Vestforbrænding med klassen.  affaldetsvej.dk[3].





Problemformulering:
Hvordan kan jeg, ved håndværksmæssigt at bearbejde knogler, skabe et funktionelt og æstetisk produkt i form af en smykke?


Bæredygtigheden i det vil være, at man alligevel smider knoglerne ud i form af skrald. Ved at genanvende dem, vil knoglerne få en værdi og dermed sparer man naturen for skrald. Samtidige skaber man et økonomisk fundament for projektet.Ideen med at genanvende knogler:


Jeg har fået ideen fra et tv-program, som havde bæredygtighed som tema. De havde besøgt en afrikansk bonde, som fik ideen med at genanvende knogler. Det gav ham en økonomisk incitament, samtidige sparede han naturen for masser af skrald. Han forarbejde knoglerne til smykker som han solgte, i den nærmeste markedsplads.  


Jeg startede med at finde knoglerne, dem fandt jeg hos min slagter. Det knogler fra en lam og ko.
   
Derefter kogte jeg knoglerne for at frigøre det for alt kød og sener. Hvilket var en virkelig besværlig proces der det sad meget godt fast så skulle gøre flere ting for at frigøre det fra hinanden.  
Derefter fik knoglerne en tur i opvaskemaskinen. Hvilket hjalp rigtigt meget men der var stadigvæk noget fast kød der sad fast så den fik dobbelt tur i opvaskemaskinen.




Efter alt kød og sener var væk fra knoglerne. Kunne jeg begynde med mit design proces af knoglerne.
Processen er ikke nem, for knoglerne skal renses for kød og sener hvilket er slidsomt arbejde hvis man ikke har de rigtige redskaber.  At skære og snitte i dem er også et meget slidsomt arbejde der materiellet er meget krævende.








Efter har renset knoglerne fra alt kød og sener, skulle jeg begynde på udsmykningen af knoglerne og til det har jeg valgt at den skal være i tre dele.


Jeg begyndte første at skære i dem med en nedstryger, der materiellet var meget hårdt var det en svær og slidsom proces.










En proces der tog meget lang tid. Efter at havde skåret tre dele ud, lavede jeg hul i hver del så en lædersnor kunne gå igennem.


Derefter snittede jeg i knoglerne for at gøre kanterne lige. Rensede dem yderligere med sandpapir og vaskede dem endnu engang til i opvaskemaskinen. Så skulle det hele være færdig, men det var som om der manglede noget. Et eller andet der vil give glans over knoglerne og gøre produktet unikt.
Derfor valgt jeg at gå ned til den nærmeste genbrugsstation og se om der var noget jeg kunne bruge eller om der var nogen genbrugsting der kunne inspirere mig. Det var lige der jeg fik øje på nogen perler, dermed fik jeg ideen med at kunne lime dem på knoglerne hvilket vil gøre dem unikt og give produkt et højere værdi.
Men det var ikke så nemt i starten få hvilket lim skulle jeg bruge. Det var rimeligt svært for de skulle meget gerne holde godt fast, efter en tilfældig snak med min kone. Forslog hun superlim som man kan købe i en "tier" butik.Det hjalp rigtigt meget for det holder rigtigt godt.
 Det færdig produkt ser således. Jeg syntes det har været rigtigt spændende emne, med mange aspekter der sagtens kunne videreførers i det rigtigt liv. Men det også en slidsom proces og kræver meget tålmodighed og hårdt arbejde. Jeg tror ikke der er så mange i danmark, der vil begive sig ude på at lave udsmykning af knogler, i kraft af deres økonomisk tilstand. Men i ulandet kunne det sagtens udvikler sig til et økonomisk fundament, hvilket det også har gjordt der det derfra jeg har fået min inspiration.Dermed gavner det også miljøet der det ting der alligevel bliver smidt ud.